„ROI“ или Return of Investment е индекс, чрез който може да се установи дали направените инвестиции се оказват рентабилни или не. Българското название на ROI е „възвращаемост на инвестициите“. Това е един от най-използваните и често употребявани индекси при изчисляване ефективността на инвестициите във всички видове бизнес. Този метод се използва предимно, за да се разбере до колко е успешна, вече направената инвестиция.
Във финансите индексът „ROI“ често се среща и като „Rate of return“ или „ROR“.
ROI се използва много често и при най-различни маркетингови активности като рекламни кампании, ПР, продуктово позициониране и ре-позициониране и др.
ROI се изчислява много лесно по следната формула :
Нетна печалба – направените инвестиции
__________________________________ * 100
направените инвестиции
Индексът се измерва в проценти и затова полученото се умножава по 100.
Ако си добър бизнесмен и си мислил преди да влагаш пари, резултатът трябва да е положително число.
В бизнеса, обаче, винаги съществува и обратния вариант :
Нетната ми печалба е 5000 лв. , а съм вложил 5500 лв. – кофти.
Формулата е следната :
5000 – 5500
____________ * 100 = – 9.09
5500
Вижте едно хубаво видео за ROI : http://www.investopedia.com/video/play/return-on-investment-basics#axzz20lxtXpcu